Tegenslagen, hoe ga je daarmee om?

Tegenslagen, we maken het allemaal mee. Kleine of grote tegenslagen horen nou eenmaal bij het leven. Maar hoe ga je hiermee om? Hoe zorg je ervoor dat je niet uit het veld wordt geslagen door een tegenslag? Lees deze blog voor tips.

Ik deel de tips op voor ‘grote’ en ‘kleine’ tegenslagen. Uiteraard moet je dit even tussen haakjes lezen want wat voor een ander als een 'kleine' tegenslag kan lijken, kan voor jou het einde van de wereld lijken op het moment zelf. Helemaal als je al niet zo lekker in je vel zit.


'Kleine' tegenslagen Eerst 'kleine' tegenslagen, wat bedoel ik hiermee? Bijvoorbeeld iets op je werk loopt anders dan je had gedacht en waar je op gehoopt had, je maakt een fout(je) of de locatie die je had geregeld voor je evenement laat weten dat het toch niet mogelijk is om het evenement daar te houden. Dit zijn niet hele grote tegenslagen en situaties die we allemaal mee kunnen maken. Hoe zorg je ervoor dat je je hierdoor niet uit het veld laat slaan?

  1. Adem diep in en langzaam uit. En nog een keer en nog een keer. Haal bewust even diep adem.

  2. Vraag jezelf: kan ik er iets aan doen? Kan ik iets veranderen aan de situatie? Denk in mogelijkheden: wat is er wel mogelijk?

  3. Vraag jezelf: is het echt zo erg?


Door echt bewust hierbij stil te staan, ga je inzien dat er vaak meer mogelijkheden zijn dan je van tevoren denkt (negatieve emoties laten ons vaak weinig mogelijkheden zien). En je gaat de situatie misschien iets objectiever bekijken waardoor je opmerkt dat de situatie het toch niet zo erg is als het in het begin leek. Misschien brengt deze nieuwe situatie wel mogelijkheden met zich mee die zich nooit hadden voorgedaan als het gegaan was zoals je van tevoren had bedacht.

'Grote' tegenslagen Dan grote tegenslagen, wat bedoel ik hiermee? Dit kan het overlijden van een dierbare zijn, een naaste die ernstig ziek wordt, je ouders die gaan scheiden of je voelt je in de steek gelaten door een goede vriend omdat jullie uit elkaar groeien. Zulke tegenslagen ervaart iedereen anders en iedereen gaat er anders mee om. Het is goed om te rouwen in zo'n situatie en stil te staan bij wat er gebeurd is. Maar als je merkt dat je blijft hangen in de situatie en je in een slachtofferrol zit, kan het helpen om de volgende oefening te doen.

Neem echt even de tijd voor deze oefening.

  1. Beschrijf de tegenslag die je hebt meegemaakt. Wat is er gebeurd? Wat heb je meegemaakt?

  2. Stel jezelf de volgende vragen: Wat kun je voor positiefs uit de situatie halen of wat heeft deze ervaring je in positief opzicht geleerd of gebracht? Hoe is het je gelukt om verder te komen na deze tegenslag? Welke eigenschap van jou heeft hierin in positieve zin bijgedragen? Waarin ben je gegroeid?

Door bij bovenstaande vragen stil te staan, ga je merken dat de heftige situatie je waarschijnlijk ook iets heeft gebracht. Al is het maar dat je weet dat dit niet is wat je wilt of dat je weet dat er een kracht binnenin jou zit. Je boort je eigen veerkracht aan en weet dat je sterk bent. Je hebt dit overwonnen! Positieve emoties als tegengif

Verder kunnen positieve emoties als een tegengif werken tegen de negatieve emoties die je kunt ervaren na een tegenslag. Negatieve emoties gaan gepaard met verschillende fysiologische reacties van je lichaam, je hartslag en bloeddruk gaan omhoog en er komen stresshormonen (bijvoorbeeld cortisol, adrenaline en noradrenaline) vrij. Positieve emoties zorgen er juist voor dat je fysiologisch gezien sneller herstelt van stress, je verhoogde hartslag en bloeddruk dalen juist en de stresshormonen nemen af. Positieve emoties lijken de negatieve effecten van stress ongedaan te maken. Zorg dus dat je dingen doet of opmerkt waardoor je positieve emoties ervaart na een (grote of kleine) tegenslag.


Ik hoop dat deze tips en deze blog je helpen om met de tegenslagen die op je pad komen om te kunnen gaan. En weet dat je emoties er mogen zijn, je lief mag zijn voor jezelf en onthoud dat ook dit weer voorbij gaat.

6 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven