top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverIlse Zijlstra

Stress? Overprikkeld? Of behoefte aan rust? Doe deze ademhalingsoefening

Ervaar je stress? Voel je je overprikkeld of heb je gewoon behoefte aan rust in je hoofd en je lichaam? Doe dan deze ademhalingsoefening.



Er gebeurt zoveel in de wereld en als je hiervoor gevoelig bent, kun je dit allemaal in je opnemen en kan het je een overwhemld gevoel geven. Het kan zelfs zo zijn dat jij je gestrest, overprikkeld of overwhelmd voelt door dingen die om je heen of in de wereld gebeuren waar je totaal geen invoeld op hebt. En toch hebben al deze dingen wel invloed op jou.


Door deze ademhalingsoefening te doen waarbij je je uitademing verlengt, breng je jezelf en je zenuwstelsel weer tot rust. En het mooie van deze oefening: je kan er echt even de tijd voor nemen en ervoor gaan zitten maar je kan deze oefening op ieder moment doen. Dus ook op spannende momenten in je leven of wanneer je je gestrest of overprikkeld voelt. Gewoon even je aandacht naar je ademhaling brengen en je uitademing iets verlengen, deze maak je iets langer dan je inademing. Hierdoor wordt je parasympathische zenuwstelsel geactiveerd wat onder andere jouw lichaam het signaal geeft dat je veilig bent en mag ontspannen.



Met deze oefening laat je je hele zenuwstelstel ontspannen en voel je jezelf ook rustiger en ontspannen worden.


Nog een tip: je kunt je ademhaling ook tellen. Tel hoeveel tellen je inademing duurt en hoeveel tellen je uitademing duurt. Langzaamaan verleng je je uitademing iets, deze maak je dus iets langer dan je inademing. Bijvoorbeeld 4 tellen inademen en 6 tellen uit. Of je maakt je uitademing twee keer zo lang als je inademing. Dit tellen kan ook helpen om je gedachten bij je ademhaling te houden en deze niet te laten afdwalen. Oefen en kijk wat voor jou werkt.


En ja, het kan in het begin wat onwennig voelen om zo rustig uit te ademen omdat je lichaam gewend is altijd aan te staan en in de actiestand te staan. Je kan hiermee oefenen en gun jezelf de tijd ook om je ademhaling leren te vertragen zodat je jezelf in iedere situatie meer tot rust kan brengen!


Liefs,

Ilse

9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


Post: Blog2_Post

Contact

Tel: 06 29594987

  • Instagram
Post: Contact
bottom of page